Selasa, November 25, 2008

mengumpat

Aku tak pasti apa yang aku buat betul atau salah. Aku ingin berubah tapi untuk melakukan perubahan pada diri sendiri susah sangat kenapa. Terutama pada tingkah laku kita. Bila msuk pejabat aku akan kembali kepada perangai asal ku, aku bukan tak boleh berkerja sama dengan orang lain cuma apa bila orang lain seakan melepas kan tanggungjawab mereka kepada aku sedangkan itu bukan tanggungjawab ku, oleh kerana tabiatku suka membantu orang lain dan kadang kala mereka menganggap ku sebagai penyibuk ke.
Sebagai contoh untuk melakukan sesuatu kerja yang bukan tugas ku tetapi aku cuba nak menolong dan memberi pandangan tetapi tidak diindahkan, apabila semakin hampir datelinenya baru cari aku macam mana tak geram, pastu rasa macam nak marah je, masing-masing nak lepas tangan, kalau dari awal tugasan itu diserahkan kepada seseorang dah tentu perkara ini selesai tanpa sebarang masaalah.
Bila perkara bergini terjadi aku akan mengumpat orang lain kerana tak puas hati, kan dah dapat dosa kering sebab mengata orang, ini yang paling aku nak elakkan . Tapi memang susah kalau nak berubah. "Ya allah bantulah hambamu, hambamu ini cuba untuk tidak mengata orang lain ( mengumpat ) lagi dan ingin hidup yang tenang . Berilah petunjuk dan hidayah kepada ku ya allah." susahnya nak kawal lidah daripada mengata orang, pernah aku cuba dan dapat kepuasan dan ketenangan hati yang tak terkira dan rasa teramat bangga dengan diri sendiri sebab berjaya mengawal lidah sendiri. Mungkin ada orang yang akan ketawa apa bila membaca ruangan ini, tentu ramai yang setuju kalau aku katakan lkata hatilah punca segala-galanya . kalau kita tidak terpengaruh dengan hati maka lidah tidak akan melafaskan kata-kata yang menyakiti hati orang lain.

1 ulasan:

GoodProduct berkata...

Abis tu, terpakse ngumpat lar. kang ckp direct kang , mamat tu terase lak. tak kan nak sumbat dgn server kot punggong dia. orang lain makan kfc kita makan maggi. ade sape peduli? org lain tanah berhektar-hektar, kita ade tanah kubor je lagi. orang lain punya susu sapi dapat nama. aper cer! susah asyik nak jaga hati org lain je kak ooii. depa dok nyebok keje org lain je. buat2 pandai. tu jadi bodoh sombong. semua nak blagak jadi bos, aihh terpakse lar kita belagak jadi kuli.